söndag 23 oktober 2011

Riksdagledamöternas förmåner

``Affären Juholt´´ visar kanske mer än en häxjakt på Håkan Juhult. Den har för övrigt varit bedrövlig.Finns det ingen etik hos journalister och rdeaktioner längre.
Viktigaste i den ``affären´´ är att det framkommit att riksdagsledamöternas förmåner inte är reglerade. Det varkar vara rena vilda västern om hur våra folkvalda använder sig av förmåner. Frågan är ju om det finns förmåner som utnyttjas eller om det inte finns förmåner som ändå utnyttjas.
Det goda kanske är att det kan bli lite ordning i systemet nu.
Ibland blir man mörkrädd när våra riksdagsledamöter säger sig inte förstå sina egna regler.Man undrar om de isåfall förstår de lagar de stiftar. Eller kan jag nu som en vanlig medborgare ursäkta mig med att jag inte föstod om jag gör något olagligt. Kan man hänvisa till sina riksdagledamöter?
När det gäller riksdagledamöternas boende och bidrag. jag tycker inte de ska få hyresbidrag för eget boende.
Se till att alla har möjlighet att få övernattningsrum med vanlig hyra. Villl man sedan skaffa sig egen lägenhet så kan de använda de skatteregler som finns för avdrag för dubbelt boende. Det får vi vanliga medborgare göra. Det är väldigt många som veckopendlar i dagens samhälle. Det kanske inte våra folkvalda vet. Jag förstår inte att välbetalda människor alltid ska ha fler förmåner än vanliga arbetare.För övrigt förstår jag inte den lönförhöjning de folkvalda fick nu i höstas. Hur ofta ska riksdagsledamöter få lönehöjning/år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar