torsdag 17 maj 2012

Forts. Swedbank

Mina avslutade affärer med Swedbank är inte avslutade.
Förra fredagen var jag hos min nya bank och skulle göra det sista inför bankbytet.. Eftersom Swedbnk skulle få alla papper på måndagen med post så skulle jag inte göra några affärer med mitt Swedbank kort  från och med fredagen. Detta för att inte det skulle finnas några icke registrerade köp hos Swedbank.
Sagt och gjort, jag gick hem och överförde några tusen till mitt nya kort från Swedbank för att ha.
Vad hände då. Jo, Swedbank informerade mig på sin hemsida att överföringar på fredag eftermiddag inte registrerades på det nya kontot förrän efter kl. 13.00 på måndagen. Okej tänkte jag, även datamaskiner kanske har helgledigt
Men, vad händer med mina pengar? Jo de försviunner från mitt konto direkt på fredag eftermiddag men kommer inte till mitt nya konto förrän måndag eftermiddag. Var tog mina räntepengar vägen?
Det gäller inga stora ören, men principen. Banken tog mina pengar i tre dygn. Kundservice?

I måndags ska Swedbank ha fått alla papper för att avsluta mina konton och föra över mina pengar till mina nya konton.
När jag skriver detta är det Torsdag fm. och inget har hänt. Om jag gör överföringar på internet tar det max 30 sekunder/överföring. Swedbank ska göra tre överföringar. Det enda de måste göra ytterligare är att ge mig mina ränteöron på sparkontona (två stycken). Men det gör väl datamaskinerna.
En bra princip när en kund lämnar ett företag är att göra ett bra avslut så kanske kunden kommer tillbaka någon gång. Det har Swedbank missat.
Det lustiga är att min nya bank ska ta över ett lån jag har i Swedbank. Det kunde min nya bank ordna genom ett telefonsamtal i fredags. Men då fick ju Swedbank pengar (lånebeloppet+ränta). Det är väl skillnad det.

Detta sätt att behandla kunder har jag bara råkat ut för en gång tidigare. Det var när jag lämnade Telia efter 35 år med telefonabonemang. Då fick jag ett brev med ett tack för att jag varit en trogen kund och de hälsade mig välkommen tillbaka till en kostnad av 800 kr.
Nu finns det två företag jag inte kommer att återkomma till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar