måndag 1 februari 2016

Kontanter

Att idag kunna växla in kontanter i banker blir svårare och svårare.
I min bank tar emot sedlar i alla valörer utan problem.
Däremot vill man ha en avgift på 7% av den insatta summan om jag vill sätta in mynt.
Dock tar man minst 50 kr.
Men det finns ett men, inte alla kontor tar emot pengar överhuvudtaget
Detta är en sjuka som växer lavinartat bland bankerna
Det är svårt att överhuvudtaget kunna få ut sedlar också.Min bank lämnar bara ut 500 kronors sedlar.
Denna bank sökte jag mig till för snart fyra år sedan för att de hanterade mynt och sedlar.
Vad var då skälet till att de tar en avgift för att hantera mynt.
Jo, det var en dyr hantering för banken.
Skrattretande. En bank som gör mångmiljard vinst varje år.

Alla banker försöker nu på något sätt begränsa vår möjlighet att sätta in pengar på bankerna.
Våra pengar som de sedan tjänar pengar på.
Det minst roliga i denna fars är ju att till hösten ska vi lämna in alla mynt för då kommer Riksbanken med nya mynt.
Ska vi då betala, om det ens är möjligt att lämna in mynt, för att göra ett myntbyte som staten beslutat om.
Om betalningen ändå gick till staten. Nej,det går till redan rika aktieägare och direktörer.
Är det inte dags att våra kära politiker tar ett beslut att vill man bedriva bank i detta land får man också hantera pengar. Alla, utan en massa inskränkningar.
Finns det intresset? nej inte hittills iallafall.
Är de aktieägare månntro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar