söndag 17 januari 2016

Allmän värnplikt

Margot Wallström tog i veckan upp frågan om att införa allmän värnplikt igen. Det skulle gälla både kvinnor och män.
Egentligen så kan det väl inte vara en jämställdhets fråga  att lära sig döda, men Margot hade också en annan aspekt på den allmänna värnplikten. De värnpliktiga skulle kunna användas till insatser även vid civila katastrofer och andra problem i det civila samhället.
Det ställer värnplikten i en annan dager.
När jag för väldigt massa år sedan gjorde vapenfri värnplikt och sedan placerades i hemvärnet så fick jag inte användas utom vid krig.Detta medförde att jag egentligen förvarades på civila arbetsplatser i 345 dagar för att sedan få fyra dagars utbildning inom hemvärnet. Till slut fick jag välja om jag ville fortsätta eller inte för kommunen som hade fått ansvaret för mig hade inte råd att ha alla med.
Om Margots idé går igenom kanske det kan bli meningsfullt med värnplikten och att fängelse kan tas bort för de som inte alls vill vara en del av totalförsvaret.
Dessutom är en fast armè som vi har idag den största risken för militärkupper.
Med Sverigedemokraternas framfart ska vi nog inte ge dem chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar