söndag 4 maj 2014

Vad göra åt 1:a maj

När jag har synpunkter på verksamheter får jag ibland lite kommentarer om att jag borde engagera mig istället för bara klaga.
Därför ska jag nu komma med konkreta förslag för hur jag tror att det är möjligt att fräscha upp 1.maj.
För jag tycker den dagen är viktig.

Jag kommer bara att kommentera den fackliga delen av 1.maj och Uppsala, för det är det som ligger mig närmast

LO kommittén
Kalla ihop samtliga LO fack i november och diskutera upplägget. Begär en rimlig summa pengar från varje fack. De har råd, så det kan inte vara ett problem. Vill de inte betala så begär träff med ledningen och få en förklaring.
Samordna några lokala paroller som alla fack kan ställa upp på. Det ska vara fackliga krav.
Försök få till en organisation, så det är några fler som arbetar med 1:a maj.
Skapa några utåtriktade aktiviteter på 1:a maj. Även folk som står efter vägen ska uppvaktas.
Skapa en familjegrej av 1: maj.  Alla fack borde presentera sig vid talarplatsen.
Ställ krav på de lokala facken. Ställer de inte upp så för frågan högre upp i hierarkin

Kommunal
Börja prata med medlemmarna redan under vinterns möten. Vad vill de protestera mot
Skapa några rena fackliga paroller som medlemmarna kan känna för.
Samordna mellan sektionerna inom LO-kommittén
Se till att några jobbar med 1.a maj redan under hösten.
Använd hemsidor till att informera medlemmar om vad som pågår. Inte slutna facebookgrupper.
Även kommunal måste ha lite utåtriktat material att ge deltagare och åskådare.

Avdelningen måste naturligtvis också involveras för att ge förutsättningar både ekonomiskt och materiellt.

Prata med valberedningarna om att ett fackligt uppdrag på t. ex. styrelsenivå innebär visst ideellt arbete och att ställa upp på 1:a maj. Fackligt uppdrag är inte bara på kontorstid.

Detta är några förslag till förändringar/förbättringar. Finns säkert fler men någonstans ska man börja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar