fredag 2 maj 2014

!:a maj

Jag gick inte i 1:a maj tåget i år. Jag vet inte när jag avstod från det sist.
Att jag inte skulle gå för sossarna var klart sedan länge. Deras avsaknad av politik för de  kvinnliga grupperna på arbetsmarknaden strider helt mot min inriktning. Sedan Stefan Lövén blev partiledare har det överhuvudtaget inte funnits arbetsmiljö, löner eller heltid för kvinnor i offentlig sektor på den politiska dagordningen.

Jag skulle kunna gå på den fackliga sidan. Det är ju ändå där jag har mitt hjärta. För att se vad kommunal skulle ha för paroller i år så kollade jag hemsidan hos Kommunal Mitt. Det är ju där Uppsala hör hemma.
Kommunal Mitt har en avdelningssida och tjugo olika sektionssidor Fem sektionssidor var igång.
15 sektionssidor och avdelningssidan var inte ens i bruk. Av de sidor som hade innehåll hade ingen något om 1:a maj.
Då letade jag upp LO kommitténs hemsida . Där fanns det kanske lite om 1:maj. Nej, ingenting
Då bestämde jag mig för att avstå deltagande.
Jag åkte ändå ner till Stora Torget för att titta på demonstrationerna.

Först kom vänsterpartiet. De var många och hade tydliga paroller och framförallt de tog ställning mot den rasismen, fascismen och nazismen som håller på att breda ut sig i samhället.
Sedan kom Feministiskt initiativ. Det tog också ställning mot rasismen .
Sedan kom sossarnas och fackens tåg. Ingenting om rasismen. Tre LO fack hade sina förbundsbanderoller men inget annat. 
Det kändes trött. Om inte Fackförningsrörelsen på 1:maj kan ställa upp mot rasismen då undrar jag vad detta land är på väg .
Finns det ingen samordning inom LO facken längre.
Om ingen vill ställa upp och göra 1 maj vad det borde vara så är det bättre att lägga ner. För som det såg ut igår så blir det bara färre och färre som kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar