tisdag 8 oktober 2013

Politik och kvinnors vardag

Jag tittade på partledardebatten i söndags. det är bara att konstatera att kvinnors arbetsmiljö. anställningsformer och löner inte är en aktuell fråga för de politiska partierna i den valrörelse som vi är på in i.

Ordet äldreomsorg kom upp en gång i söndags. Det var Jonas Sjöstedt som nämnde det i förbigående i debatten om skolan.
Jimmy Åkesson nämnde vårdbiträde när det gällde kvinnors arbetsmiljö.

I övrigt var det tyst

Är det inte för dj..ligt  att den enda som tog upp kvinnors arbetsmiljö inom offentlig sektor var Jinmmy Åkesson. Att Sverigedemokraterna tar upp frågan är ju för att om de kan få respons där så ska ju pengarna omfördelas från invandring till offentlig sektor.
Det är deras sätt att skapa mindre invandring. Den ekvationen ställer jag inte upp på men det är smart taktik. Detta så länge alla andra partier tydligen skiter i  kvinnors situation inom offentlig sektor.

Nu har ju LO facken bestämt sig för att stödja socialdemokraterna i nästa val men de ska ställa krav.
Jag hoppas att Kommunal ställer hårda krav för att kvinnofrågan ska upp på bordet.

För ca ett år sedan gick jag ur socialdemokratiska partiet. Detta pga. just deras svala intresse för offentlig sektor och kvinnornas situation i den sektorn.
Jag fick då blandade reaktioner. Från förståelse till att jag idiotförklarades.
Det var ingen lätt process att lämna partiet.
Men till alla ni som sa att jag inte hade fattat någonting. När har socialdemokraterna tagit upp kvinnofrågan sista året.
Jag tycker fortfarande att det är tråkigt att det parti som byggt upp vår välfärd genom en offentlig sektor som var jämställd, nu helt har blivit ett mittenparti som gör allt för att spar pengar både lokalt, regionalt  och på riksplanet.
Vart har jämställdhetsfrågorna tagit vägen i socialdemokratin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar