söndag 15 september 2013

Kyrkovalet

Igår röstade jag i kyrkovalet. Egentligen borde jag inte ha gjort det. Jag förstår inte varför kyrkan ska styras av politiska partier nu när kyrkan inte är statlig längre.
Det finns andra folkrörelser som ordnar sina val på ett annat sätt. kanske mer demokratiska. Idrottsrörelsen t.ex. Där är det de aktiva som röstar fram de styrande.
Varför ska politiska partier hänga fast vid kyrkan nu när den inte år statlig.

Nej säger moderaterna vi ska inte vara med och så byter man namn på valsedeln och inbillar folk att de inte är med. Skitsnack. Det var ju bara moderata politiker på listan under annat partinamn.

Varför gick jag då och röstade? Jag tycker man ska värna om rösträtten. Det är inte alla länder man har rösträtt. Därför anser jag att det är en demokratisk skyldighet att rösta.
Vad jag sedan röstade på är en annan sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar