onsdag 6 november 2013

Cyklister - Cykelstad

Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad har våra politiker lovat. De fattar beslut om jätteplaner och lokal massmedia skriver upp det som det vore en världsnyhet. Men för det första så glömmer politikerna att berätta om det finstilta i beslutet. Det ska ske när det finns pengar.

För det andra. Det finns ju inte pengar att ordentligt sköta de cykelvägar som finns idag.
Dålig asfalt, vegetation som är få väg att växa in över cykelbanorna, dålig snöröjning och sand som ligger kvar in i juni. långt efter det att gatornas sand är borttagen.
Vore det inte bättre att först ordna underhållet på befintliga cykelvägar än att prata om cykelmotorvägar och en massa ombyggnader av vägar.

Sedan finns det ännu en sak som ordnas. Cyklisterna. Jag är själv cyklist, men jag skulle aldrig ge mig ut i novembermörkret utan lyse. Gå ut en kväll så ska ni få se. Minst hälften av alla cyklister i Uppsala har inte lyse.
Har ni idioter inte fattat att cykellyse har man inte i första hand för att se utan för att synas.
Ni idioter som kör över övergångställe i hög fart  i tron att de är odödliga kan väl åtminstone ha en reflex i hjulet så ni syns från sidan.
Kör jag som bilist på er så får jag direkt skulden, men jag ser er inte i mörkret. Även cyklister har ett ansvar.
Alla dessa nya poliser som inte förmår lösa brott kan väl gå ut på stan på kvällarna och bötfälla cyklister som inte kan/vill följa lagen
Men de kanske inte arbetar kvällstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar